Javaslom a tisztelt helyi jogalkotóknak, hogy tanulmányozzák át az államháztartásról szóló törvényt, és ezt a helyi rendeletet vonják vissza.
1. § (1) Az államháztartás a központi kormányzat, az elkülönített állami pénzalapok, a helyi önkormányzatok és a társadalombiztosítás állami feladatot ellátó és finanszírozó gazdálkodásának rendszere.
(2) E törvény határozza meg az államháztartás működésének és ellenőrzésének legfontosabb szabályait.
Egyébként mint állampolgár én is megtettem amit lehetett, és a melléklet szerint kértem a rendelet 9. pontjának hatályon kívül helyezését.
KÖZÉP-MAGYARORSZÁGI REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁSI HIVATAL
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉSI ÉS FELÜGYELETI FŐOSZTÁLY
1364 Budapest Pf.: 234.
Tisztelt Közigazgatási Hivatal!
Kérem szíveskedjenek törvényességi ellenőrzési eljárást lefolytatni a Budapest Főváros XV. kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzata Képviselő-testületének az építmény és telekadóról és az ahhoz kapcsolódó adózás rendjéről szóló 21/1995. (XII. 19.) ök. rendelete és különösen annak 2.§ (9) pontjával kapcsolatban, melyet a 22/2007. (XII.3.) ök. rendelet módosított. (
http://bpxv.hu/rendeletek/211995.doc )
Megítélésem szerint az említett rendelet többszörösen törvénysértő, az alábbiak alapján:
1. A helyi rendelet kihirdetése és hatályba lépése között nem állt rendelkezésre a törvényekben előírt 45 nap. (1992. évi XXXVIII. törvény 10.§ (4))
(4) Fizetési kötelezettségekre, fizetésre kötelezettek körére, a fizetési kötelezettség mértékére vonatkozó törvények kihirdetése és hatálybalépése között legalább negyvenöt napnak kell eltelnie, kivéve, ha a törvény a fizetési kötelezettséget mérsékli és a fizetési kötelezettségek, valamint a fizetésre kötelezettek körét nem bővíti.
A fenti módosítás megjelenése és kihirdetése után nem maradt idő az abban foglalt kötelezettségek anyagi kihatásainak mérlegelésére és a lakásba bejelentett gazdasági társasággal kapcsolatos változtatásra (pl. székhely áthelyezés), vagy a lakásban kialakított dolgozó szoba iroda-helyiséggé minősítésére, stb, esetleg ha az építményben több lakás van, akkor a székhelyként történő használat pontosítására annak tekintetében, hogy melyik lakásban történik a vállalkozási tevékenység. Vagy pl. annak tisztázására, hogy fizet-e építményadót ebben az esetben az a személy, akinek a vállalkozása a lakásba van bejelentve, de maga a vállalkozás pl. egy személygépkocsiban zajlik, mivel mondjuk taxis az illető.
A rendeletet a Képviselő-testület 2007. november 28-i ülésén fogadta el, hatályos 2008. január 1-jétől. A helyi meghirdetése először január 14.-én megjelent Városházi Naplóban az alábbi szöveggel került sor:
- Második napirendi pontként is egy rendeletmódosításra került sor: ezúttal az építmény és telekadóról és az ahhoz kapcsolódó adózás rendjéről szóló rendelet néhány pontját változtatta meg a testület.
Az SZMSZ szerinti meghirdetésre azonban csupán a 2008. február 11.-én megjelent, majd napokkal később kézbesített Városházi Napló 6. oldalán került sor, itt is szerepel az, hogy a helyi rendelet 208l. január 1.-től érvényes.
Véleményem szerint a jogbiztonságot sérti a rendelet hatályba lépése utáni meghirdetés, ezért a rendelet hatályon kívül helyezését kérem.2. A rendelet megfogalmazása nyelvileg is pontatlan:
A 22/2007. (XII.3.) Rendeletet módosította a 21/1995. (XII.19) rendeletet.
Idézet:
(9) Nem tartozik a lakás célját szolgáló építmények körébe az az építmény, mely valamely vállalkozás székhelyeként került bejegyzésre, egyéni vállalkozó tulajdonában álló lakás esetén pedig, ha a lakással kapcsolatban az egyéni vállalkozó a személyi jövedelemadóban vagy a helyi iparűzési adóban költséget számol el.
Ha az a lakás, amelyi valamely vállkozás székhelye, vagy egyéni vállalkozás van bejelentve és költségeket is elszámolnak ezzel kapcsolatban nem tartozik a lakás célját szolgáló építmény körébe, akkor
- tulajdonképpen hol lakik az, akinek a lakása a rendelet szerint már nem tartozik a lakás céljára szolgáló építmények körébe?
- hogyan fizetheti a lakástörlesztését a banknak az, akinek a lakása a helyi rendelet szerint a továbbiakban nem tartozik a lakás célját szolgáló építmények körébe?
- vissza kell-e fizetnie a szocpolt amit a lakásra kapott, vissza kell-e fizetnie a kedvezményes lakáshitel támogatás kedvezmény részét amit szintén lakásra kapott, mivel a rendelet szerint a lakása már nem lakás célját szolgáló létesítmény?
- mi szerepel a tulajdoni lapon, ha a rendelet szerint már nem lakás a lakás?
- milyen építési szabályoknak kell megfelelniük ezeknek a nem lakásoknak?
- lakás eladás és a befolyt összeg lakásra költése esetén a lakásvásárlás esetében jár adókedvezmény a nem lakásra nem, akkor ezekkel a lakásokkal mi lesz, nem jár az adókedvezmény?
- ha pl. a lakás nem lakás már a rendelet szerint, akkor kaphet-e az illető munkahelyteremtési támogatást, kedvezményt, adókedvezményt? (Mivel a lakásáról lemondva munkahelyet hozott létre.)
- ha pedig pl. megszűnik a vállalkozás vagy máshová került bejelentésre, akkor ki fogja a lakást visszaminősíteni lakásnak, ki fogja intézni a tulajdoni lapot, a hitelügyeket stb.?
(Fenti kérdéseket 2008. február 3.-án tettem fel a
www.bpxv.hu fórum rovatában az Igazgatási ügyek rovatban.
http://www.bpxv.hu/phpbb2/viewtopic.php?p=7123#7123 Választ 2008. március 4.-én kaptam, azonban itt sem válaszoltak arra, hogy hogyan kerülhetett egy ilyen pontatlan megfogalmazás egy helyi rendeletbe.)
3. A rendelet diszkriminatív.
Egy családi ház és egy garzon lakás tulajdonosa jelentősen eltérő építmény adót kell fizessen, ha a lakásba vállalkozás székhelye van bejelentve, függetlenül a vállalkozási tevékenység forgalmától és jövedelmezőségétől, vagy akár a bejelentett vállakozások számától is. (Egy garzon lakásban lehet akár 5-6 vállalkozás is bejelentve, a családi házban pedig csak egy, mégis jelentősen több adót kell fizetni a családi házban, mint a garzon lakásban.)
4. A rendelet sérti a jogegyenlőséget.
A rendelet nem veszi figyelembe, hogy a lakást ténylegesen is lakásnak használják-e, hányan vannak bejelentkezve, hányan használják életvitel-szerűen lakásként is az ingatlant. Így azok a családok, akik lakásukat részben munkahelyként (pl. távmunkára) használják
olyan területrészek után is kénytelenek helyben adót fizetni, melyek után más lakástulajdonosok nem (gyerekszoba, spájz, lépcsőház, veranda, konyha, étkező, fürdőszoba) ahelyett, hogy csupán a tevékenységre ténylegesen igénybe vett terület után kellene adózniuk. Ugyanis véleményem szerint itt a jogegyenlőség érdekében adókedvezmény illetheti meg a tulajdonosokat minden állandó bejelentett magánszemély után olyan mértékben, ahogyan az más lakásként használt ingatlan esetében is fennáll.
Továbbá, nem ad lehetőséget a rendelet kedvezményre, mentességre, ha a magánszemély tulajdonos –jellemzően- saját tulajdonában lévő vállalkozása van a lakásba bejelentve. Nem veszi figyelembe, hogy a vállalkozás tulajdonosai és családtagjai a lakásban laknak, és hogy munkahelyként a lakásnak csak egy bizonyos része szolgál. Nem tesz különbséget a rendelet a térítés ellenében rendelkezésre bocsájtott, vagy a szívességi használat között.
A rendelet egyáltalán nem veszi figyelembe azokat a kerületi jellegzetességeket, amelyek itt teljességgel mindennaposak. A kerületben teljesen általános, hogy egy családi házban egynél több lakás is van, melyet a tulajdonhányadok részben követnek, azonban a tulajdoni lapon nincs feltüntetve, hogy hány lakás található a családi házas ingatlanban.
Mivel a vállalkozások bejegyzése során a családi házakba történő bejegyzés során pontosan nem jelölhető ki, hogy mely lakásba történik a bejegyzés, így az egész ingatlan (vagyis a vállalkozási tevékenységgel nem érintett lakás is) adózási alappá válik.
Ezzel azokat is sújtja ez az adónem, akik amúgy vállalkozási, gazdasági tevékenységet nem végeznek, mivel a rendelet szerint a tulajdonrész arányában kell nekik is ezt a helyi adót megfizetni.
Fentiek alapján kérem a törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatását, a rendelet 2.§ (9) pontjának hatályon kívül helyezését.
Budapest, 2008. március 3.
Tisztelettel:
Novák Ágnes
1153, Budapest, Eötvös utca 135/a