Szerző: Építésügyi Osztály » 2007 okt. 31 11:57
Tisztelt dr. Szimon Ildikó!
Köszönettel vettük jelzését arra vonatkozólag, hogy a Székely E. úton történő parkolás felvetésével rávilágított a Budapesti Városrendezési és Építési Keretszabályzat célzott területfehasználási módú területeinek lehatárolását feltüntető Fővárosi Szabályozási Kerettervről szóló 46/1998. (X. 15.) Főv. Kgy. rendelet melléklete (Övezeti tervlap) és a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. (IV. 21.) törvény, közutakkal foglalkozó részében foglaltak (29. §-tól a 36. §-ig), valamint a 253/1997. (XII. 20.) sz. kormány rendelet (OTÉK) és a Budapesti Városrendezési és Építési Keretszabályzatról szóló 47/1998. (X. 15.) Főv. Kgy. rendelete 53. §-ban az E-VE keretövezet terület felhasználásában foglaltak („ a terület kizárólag a különböző területfelhasználási módok közötti véderdők telepítésére szolgál”) ellentmondásaira.
A Székely E. út kerületi önkormányzati tulajdonban lévő közút, melynek területe telekhatártól-telekhatárig tart és területén a szabályszerű közlekedéssel kapcsolatos tevékenységek korlátozás nélkül folytathatók. A közút területére nem eshet olyan keretövezetváltás, amely során más (magasabb szintű) jogszabály által biztosított jogok kerülnek indokolatlanul korlátozásra. A területen található közútcsatlakozások és parkolók az ott található vállalkozások megközelítését és parkolási igényét (közparkolóként) hivatott kiszolgálni.
A közút funkcióját más, oda nem illeszkedő funkcióval korlátozni nem lehet, mert
Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) sz. kormány rendelet az alábbiakat mondja ki a közlekedés céljára szolgáló területekről:
Beépítésre nem szánt területek
Közlekedési és közműterület
26. § (1) A közlekedési és közműelhelyezésre szolgáló terület az országos és a helyi közutak, a kerékpárutak, a gépjármű várakozóhelyek (parkolók) - a közterületnek nem minősülő telkeken megvalósulók kivételével -, a járdák és a gyalogutak, mindezek csomópontjai, vízelvezetési rendszere és környezetvédelmi létesítményei, a közforgalmú vasutak, vízi és légi közlekedés, továbbá a közművek és a hírközlés építményeinek elhelyezésére szolgál.
A leírtak alapján közút területére nem telepíthető különböző területfelhasználási módok közötti véderdő, tehát az övezeti tervlap javításra, módosításra szorul. A módosítás tekintetében felvettük a kapcsolatot Budapest Főváros főépítészével, miután ennek intézése és jóváhagyása a fővárosi közgyűlés hatásköre.
Tisztelettel
Millián György
Építésügyi Osztály