5-ös busz végállomása

A kerületben található úthibák, kátyúk, illegális szemétlerekók, fakivágások és közműmeghibásodások bejelentése, játszóterek és egyéb közterületek állapota stb.

5-ös busz végállomása

HozzászólásSzerző: hermannp » 2012 máj. 15 21:07

Tisztelt Városüzemeltetési Osztály!

Nagyon örülünk, hogy a XV. kerületből már egyetlen átszállás nélkül is el lehet jutni tömegközlekedéssel a Baross tér, Blaha, Ferenciek tere, stb. irányba! Ez egy pozitív döntés volt a közlekedés szervezők részéről! A probléma az, hogy az 5-ös busz végállomása már nem ilyen átgondoltan lett kialakítva. Ezt a körzeti képviselő úr is vélhetően így gondolta már akkor, mikor az önkormányzati választásokra kampányolt, és "megnyugtató" megoldást ígért. Mi vártuk is a megoldást, de úgy tűnik a helyzet csak súlyosbodik, ezért a türelmünk lejárt. Ez ügyben személyesen is jártam a Városüzemeltetési Osztályon, ahol szintén ígéretet kaptam, hogy megvizsgálják a bejelentett problémát, de változás azóta sem történt.

A probléma oka, hogy egy erős járatsűrűségű buszjáratot bevezettek a Gubó utcába, amely egy alig két gépjármű széles egyirányú utca, és az út szerkezete sajnos nem bírja el a rajta rendszeresen áthaladó nehéz járműveket. Vélhetően a tervezéskor és a kivitelezéskor nem ilyen terhelésre lett tervezve az útburkolat, ugyanis az elmúlt 1,5 év alatt több kisebb lokális hibajavítás ("foltozgatás") ellenére a burkolat több helyen erősen megrepedt, besüllyedt!!, és az út széli csatornafedelek körül már el is tűnt. A probléma azért súlyos, mert mindez a leromlás csupán 1-1,5 év alatt következett be, és nem csak az úttestre van kihatással, hanem mivel az úttest alapozása gyenge, az egyenetlen úthibákon áthaladó, és ezért ugráló-pattogó buszok által keltett rezonanciát sem tudja megfelelően elnyelni. Ezek a rezgéshullámok aztán olyannyira átcsapnak a lakóházakra, hogy azok szó szerint beleremegnek, mikor egy-egy busz elhalad előttük. Nem kellene megvárni, amíg az épületekben kár keletkezik!

A probléma másik oka az, hogy nem elég, hogy a kis forgalmú (óránként pár autó) Gubó utcát tönkretették a nehéz járművek, és a korábbi "kertvárosi" jelleget forgalmas utcává változtatták, még a buszok műszaki tároló helyének is a Horváth Mihály utcát alakították ki. Ráadásul úgy, hogy a buszok kvázi menetiránnyal szemben parkolnak le, így a kipufogójuk csak egy járda és némi előkertnyi távolságra van a lakóházak ablakától. Mivel sikerült parkoló helynek lakóépületek közvetlen szomszédságát választani, ezért nem csak a légszennyezés, hanem a buszok motorjainak késő esti és kora reggeli járatása és esetleges bőgetése is zavaró - hiszen vegyük figyelembe, hogy sem a Gubó utcában, sem a Horváth Mihály utcában korábban nem volt átmenő forgalom, tehát nem pusztán kényelmi kérdés, hogy "valamivel nagyobb lett a forgalom", hanem a környék karakterisztikája változott meg jelentősen. Lássuk be, ki az, aki 3 évvel ezelőtt megmondta volna, hogy egy ilyen kicsi, félreeső, szűk utcában, mint a Gubó-Horváth Mihály utca átmenő buszforgalom és buszpályaudvar lesz?!

Ez az egész ügy azért is problémás, mert az 5-ös busz megfordulására lenne alternatíva:
1. Lehetséges útvonal: Régi Fóti út -> Mogyoród útja -> Csobogós utca -> Kossuth utca -> Régi Fóti út:
Mind a Régi Fóti út, mind a Mogyoród útja, mind a Csobogós utca, mind a Kossuth utca jóval forgalmasabb, mint a Gubó-Horváth Mihály, sőt ezekből a Mogyoród út kivételével mindhármon jelenleg is közlekedik busz, sőt a Mogyoród útján nehéz teherautók is. Következés képpen ezek az úttestek elbírnák az 5-ös busz vonalának gépjáműveit is. Az nem lehet probléma, hogy valamelyik úttest rosszabb minőségű, és ezért egy újabb buszvonalat nem bír el, hiszen ha minden marad így, ahogy most van, pár hónapon belül a Gubó utca sem lesz jobb állapotú egyiknél sem! Gazdaságossági okból sem rosszabb ez az útvonal, mivel a Kossuth utcán már most is végigmennek a buszok csak az ellenkező irányban, és a Gubó-Horváth Mihály-Énekes utcákon való bekanyarodások, kigyorsítások, útszűkület miatti fékezések során nehéz elképzelni, hogy gazdaságosabb a buszok üzemeltetése, mint a szélesebb, egyenesebb, és akadálymentesebb útszakaszokon való lendületes áthaladásokon - még az útvonal sem hosszabb szignifikánsan.
Az útvonal lehetséges nyereségei:
- Kossuth utcán csak egy irányban haladnak át a buszok, így az utca terhelése, és ez által a lakók környezeti terhelése is csökken.
- A Mogyoród útja-Régi Fóti út sarán álló élelmiszer áruháznál kialakíthatóvá válik egy megálló, így ennek az 5-ös busszal oda utazók örülnek, hogy nem kell gyalogolni a Kossuth utcától.
- A Mogyoród útján is kialakítható egy megálló, így ennek az ottani vállalatoknál, és irodaházakban dolgozók örülnek.
- A Mogyoród útján van hely bőven a buszok műszaki tárolóhelyének kialakítására úgy, hogy a parkoló ne essen lakóépület közvetlen közelébe - még a sofőrök tartózkódója is kialakítható/bérelhető lenne valamelyik irodaházban.
- A Kossuth utcában a volt szocális foglalkoztató előtt, ahol most is buszmegálló van, annak a Kismező utca felé történő eltolásával kialakítható egy ugyanakkora méretű buszparkoló, mint ami most a Horváth Mihály utcában van. A nyereség az, hogy a busztároló nem lakóépület előtt helyezkedne el, és még közelebb is lenne a 12-es villamos végállomásánál lévő BKV-s épülethez, így talán könnyebben tudnák azt használni a sofőrök ahelyett, hogy most külön fenn kell tartani nekik egy helyiséget a Horváth Mihály utcában. Kérem, ezt a műszaki tároló lehetőséget külön is vegyék figyelembe!!

2. Lehetséges útvonal: Régi Fóti út -> Kossuth utca -> Fő út -> Epres sor -> Régi Fóti út:
Legelőször ezen az útvonalon jártak a buszok, csak a végállomás a Fő út Kossuth utcai végén volt. A lehetséges megoldás, hogy a végállomás és műszaki tároló átkerül a Széchényi térre, ahol a templom környékén kis beruházással kivitelezhető lenne.

3. Lehetséges útvonal: Régi Fóti út -> Kossuth utca -> Csobogós utca -> Közvágóhíd utca:
Lényegében a Csobógós utcai megállótól a 170-es és 125-ös buszok vonalán haladhatna tovább a Károlyi Sándor útra és úton az 5-ös busz vonala.
Nyereségek:
- Már meglévő buszvonalakon közlekedne az 5-ös is.
- A 125-ös és 170-es buszokról nem kell átszállni azoknak, akik az 5-ös busszal közlekednének tovább a belváros felé vagy Budára.

Ha erre a helyzetre továbbra sem lesz megoldás, akkor a probléma csak nőni fog, és az ezzel kapcsolatos költségek is, hiszen előbb-utóbb a Gubó utca burkolatának teljes átépítése válik szükségessé, és már a Horváth Mihály utcán is látszanak kátyúk és padkatörések.

Kérem, tegyenek az ügy megoldása érdekében, mert a helyzet egyre feszültebb! Többször is volt már komoly összetűzés a lakók és a buszvezetők (akik erről a legkevésbé tehetnek) között! Nonszensz, hogy a környék tele van szélesebb, erősebb és eleve nagyobb forgalmú útakkal, és ennek ellenére Budapest egyik jelentős buszjáratát bevezették egy ilyen kis helyre!

Tisztelettel:
Hermann Péter
hermannp
 
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: 2012 máj. 15 19:29

Vissza: Városüzemeltetés



Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég

cron