Nah, megint lemaradtunk valamiről! Ugyanis szerényen hallgatott arról mindenki, hogy László Tamás 2014 június 19-én a parlamentben azonnali kérdést intézett Fónagy János államtitkárhoz a zajvédőfal megépítése kapcsán. Véleményem szerint László Tamás felszólalásában korrektül összefoglalta a zajvédőfal göröngyös történetét, beszámolt a katasztrofális zajmérési eredményekről és az autópálya közelsége miatti egészségügyi kockázatokról, majd a végén feltette az ominózus kérdést: mikor épül meg a fal az M3-as jobb oldalán?
László Tamás felszólalása ( forrás: parlament.hu )
Tisztelt Államtitkár Úr! 1979-ben épült az M3-as budapesti bevezető szakasza, amely éket vágott Rákospalota lakóterületei közé, benne a MÁV-teleppel, amely fővárosi védelem alatt áll, és valóban jobb sorsra érdemes lakóterület.
Ez az autópálya a városba történő bejutást ugyan egyszerűbbé teszi, de ezzel az egyre nagyobb forgalmú út mentén élőkre óriási zaj-, bűz-, porterhelés hárul. Az M3-as autópálya a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő városi autópálya. A főváros már a kilencvenes évek elejétől tervezi a környezeti károk enyhítését, orvoslását, ám erre az állandó pénzhiány miatt csak 2009-ben, de leginkább 2010-től, az második Orbán-kormány megalakulása után nyílt lehetőség. Ekkor a norvég alapból - a két érintett kerülettel összefogva - csaknem 800 millió forintot kapott a projekt.
A XV. kerületben azonban az akkori városvezetés asszisztálása mellett hét vállalkozó ellenállásán megbukott a zajvédő fal jobb oldalán, a Wesselényi út és a Szentmihályi út közötti szakaszon a zajvédő fal építése. A fal hiánya súlyosan érinti a lakókat, egészségkárosodást is okoz. 2011-ben mérést végeztek az egyik érintett, Gábor Áron utcai ingatlannál. És itt a hangnyomásszint nappal 72 decibel, éjjel 68 decibel volt, tehát nappal 7, éjjel 13 decibel túllépés volt megállapítható.
A kerületi önkormányzat 2011-ben a zajvédő fal lejárt építési engedélye aktualizálására tett javaslatot, és forrást is rendelt hozzá. 2012-ben jelentős összeget, 200 millió forintot ajánlott fel a fővárosnak ingatlan-ellentételezéssel. A 2014-es költségvetésben a zajvédő fal tervezéséhez járultunk hozzá nettó 5 millió forinttal (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), és 50 millió forintot szánunk a passzív zajvédelem érdekében. Tehát látható, hogy újra és újra kezdeményezünk.
Kérdésem államtitkár úrhoz: mikorra várható az M3-as zajvédő fal jobb oldali szakaszának megépítése?
A válaszadó Fónagy János (khm..bocsánat: Dr. Fónagy János) papírból olvasta fel a „választ", amiből nagy nehezen csak annyit lehetett kivenni, hogy valamilyen általa részletesebben meg nem nevezett uniós szabályra hivatkozva kifejtette, hogy a tulajdonosnak ( tehát a fővárosnak ) kell helyt állnia a fal megépítéséért.
DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár:
Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Egyetértek a felvetésével. Az M3-as budapesti bevezető szakaszán mindkét oldalon indokolt lenne megépíteni a zajárnyékoló falat. A fejlesztési igényt amellett is jogosnak tartom, hogy az autópálya-szakasz teherforgalma az M0-ás körgyűrű folyamatos fejlesztésének köszönhetően egyébként örvendetes módon lényegesen csökkent.
A fejlesztési tárca illetékességébe tartozó "zajtérképezés EU-tagállami feladatai" költségvetési sor uniós kötelezettségként zajvédelmi intézkedési tervek elkészítését fedezheti. Az úgynevezett TEN-T nemzetközi közlekedési hálózat hazai gyorsforgalmi és főúti szakaszain az Új Széchenyi-terv forrásaiból indítottuk a zajárnyékolófal-építési programot. Az 1,2 milliárd forintos keretösszeg mintegy 27 ezer négyzetméter felületű fal megépítését teszi lehetővé egyebek mellett az M3-as autópályán Mogyoródnál és Gödöllőnél is.
A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő M3-as bevezető azonban nem a TEN-T-hálózat része, így az uniós finanszírozási szabályok szerint hasonló beruházás közösségi hozzájárulással sajnos itt nem támogatható. Az önkormányzati kezelésű utakon felmerülő útkezelői feladatokra külön források állnak rendelkezésre, az önkormányzatok tulajdonában és kezelésében lévő utak fejlesztését és fenntartását a tulajdonos köteles finanszírozni. A kormány egyébként még nem rögzítette az uniós források felhasználási céljait, a Fővárosi Önkormányzat által előkészített számos közlekedési és környezetvédelmi projekt rangsorolásáról, ütemezéséről helyben szükséges dönteni. Remélem, hogy ezekhez egyébként központi források is lesznek.
Köszönöm szépen. Köszönöm, elnök úr.
A válasz pikantériája azonban nem ez. Az a tény ugyanis, hogy Dr. Fónagy államtitkár úr válaszában kifejti, hogy „mindkét oldalon indokolt lenne megépíteni a zajárnyékoló falat"

(mivan?) , jól mutatja, hogy mennyire érdekli az ország ügye! Még arra sem volt képes odafigyelni, amit László Tamás a felszólalásában elmondott! Úgy tűnik, hogy ennek az államtitkárnak sablonválaszaik vannak mindenre, ami valójában nem válasz semmire!
Szóval kedves fideszes szavazók, lássátok: a Fidesz-gépezet így működik! Akik államtitkárnak egy ilyen (semmilyen - és akkor még finom voltam) embert tartogatnak, hogy semmitmondó hurrá-optimista beszámolókkal „örvendeztessék" a nagyérdeműt, miközben halvány lila fingja sincs (és még csak nem is érdekli) arról, amiről beszél, nemhogy segítene megoldani ezt a régóta húzódó problémát...szóval ezt minősíteni sem tudom...nos, ilyen kormányt szavaztatok meg...hát megérdemlitek a sorsotokat! A baj csak az, hogy én is iszom a levét a felelőtlen döntéseteknek!
László Tamásnak viszont köszönöm, hogy végre felszólalt az ügy érdekében!
Tisztelettel:
Bánó Gábor
"...egy demokratikus jogállamban a törvényeknek előre kiszámíthatóaknak kellene lennie..."
Polgár Tamás, Tomcat